Tehnička potpora
-
Osnovne informacije
-
Promjena pristupne lozinke
-
PHP & MySQL
-
FTP prijenos podataka
-
Lozinkom zaštićeni direktorij (folder)
-
Statistika posjeta AWStats & Webalizer
-
Automatsko indeksiranje sadržaja
-
Automatiziranje zadataka (Cron job)
-
Sve što trebate znati o domenama
-
Sve što trebate znati o elektroničkoj pošti
Osnovne informacije
E-mail adrese
Administrator web hosting paketa, odnosno virtualnog servera, potpuno samostalno dodaje nove korisnike odnosno kreira, mijenja, preusmjerava i briše e-mail adrese uz pomoć control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Edit Users > Add a user to this server.
E-mail postavke za primanje i slanje elektronička pošte
Bez obzira radi li se osobnom ili prijenosnom računalu, odnosno o pametnom telefonu ili dlanovniku, za uspješno slanje i primanje elektroničke pošte potrebno je upisati slijedeća podatke u komunikacijski program:
-
E-mail adresa – naziv@imevasedomene.xyz
-
Incoming POP3 server – mail.imevasedomene.xyz (port 110);
-
Outgoing SMTP server – mail.imevasedomene.xyz (port 587);
-
Username/Password – tajni podaci koje ste dobili od administratora sustava.
Webmail – Primanje i slanje elektroničke pošte direktno iz web preglednika
Pristup poštanskom pretincu direktno iz web browsera omogućen je na URL adresi – http://webmail.imevasedomene.xyz
Ukoliko želite uz pomoć control panela možete samostalno instalirati program Roundcube i pristupiti mu na http://imevasedomene.xyz/roundcube
FTP – Prijenos podataka sa jednog na drugo računalo
FTP – File Transfer Protocol (port 21) omogućuje prebacivanje datoteka sa vašeg lokalnog računala na server (upload) i obrnuto (download). Za ovu namjenu je najbolje koristiti specijalizirane FTP programe, a kao pomoćno rješenje može poslužiti File manager unutar control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Webmin modules > File manager.
Statistika posjećenosti vaših stranica
Svaki web hosting paket imaju instaliranu detaljnu statistiku pristupa: Webalizer i Awstats. Statistička se obrada vrši jednom dnevno (u ranim jutarnjim satima) i biti će vam od velike koristi kod analize posjeta, broja hitova, trajanju posjeta, lokaciji posjetitelja, nepostojećim dokumentima, zlonamjernim posjetiteljima i slično. Statistika posjeta je zaštićena i vidljiva samo vlasniku web hosting paketa. Pristup statistici možete omogućiti i drugim osobama uz pomoć control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Webmin modules > Protected Web Directories > Add a new user.
PHP – Hypertext Preprocessor (skript jezik)
PHP omogućuju pretprocesiranje php datoteka i dinamičko generiranje izgleda stranica. PHP skript jezik je stoga, pogodan za razvoj samostalnih aplikacija ili u interakciji sa MySQL bazom podataka. Na svim poslužiteljima možete koristiti PHP i prilagođavati ga svojim potrebama na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Webmin modules > PHP Configuration.
MariaDB (MySQL) – SQL baza podataka
MySQL (port 3306) omogućuje sustavnu organizaciju vaših podataka. Baze možete dodavati, pregledati, mijenjati i brisati na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Edit database. Jedan dio naših srevera radi na MySQL 5.5.x i PHP 5.5.x tehnologoji, a svi noviji serveri na MariaDB 10 i PHP 7 tehnologiji. MariaDB je potpuno komatibilna i kvalitetnija, odnosno brža inačica MySQL baze.
phpMyAdmin – Web sučelje za upravljanje MySQL bazom
PhpMyAdmin je alat za upravljanje MySQL bazama putem preglednog web sučelja. Najnoviju inačicu ovog popularnog alata možete brzo i jednostavno instalirati/deinstalirati uz pomoć control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Install Scripts.
Sigurnosna pohrana podataka
Za svakodnevnu sigurnost podataka brine se serverski RAID1 koji sve datoteke na serveru zapisuje na dva fizički odvojena čvrsta diska. Potpunu pohranu podataka (full backup) radimo na dnevnoj i na tjednoj osnovi. Vaši se podaci svakodnevno arhiviraju na dvije različite i fizički odvojene lokacije. Samostalni backup možete napraviti uz pomoć control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Backup and Restore > Backup Virtual Server.
Anti virusna i anti spam zaštita
Sve e-mail poruke, prvo presreće i analizira anti virusni, a zatim i anti spam program. Elektronička pošta koja u sebi krije računalne viruse i druge zlonamjerne programe, nepogrešivo se odvaja i briše. Anti spam program, koristi sofisticiranu metodu analize sadržaja, na osnovu koje odvaja legitimne poruke od onih sa neželjenim sadržajima. Svaki korisnik, može samostalno podešavati nivo zaštite od neželjene pošte, kreirati listu dozvoljenih i nedozvoljenih e-mail adresa te odabrati želi li propuštati, odvajati u poseban pretinac ili brisati spam poruke. URL adresa – http://webmail.imevasedomene.xyz > Usermin > Mail > SpamAssassin Mail Filter > Allowed and Denied Addresses.
SSL – Sigurni poslužitelj sa enkripcijom prometa
SSL – Secure Socket Layer (port 443) standardni je protokol, zadužen za šifriranje cjelokupnog prometa, između web servera i posjetitelja. SSL se najčešće koristi za zaštitu novčanih transakcija, web dućana, brokerskih usluga, poslovanja koje uključuje rad sa kreditnim karticama i drugim povjerljivim podacima.
Promjena pristupne lozinke
Lozinka (zaporka, šifra ili password) predstavlja prvu crtu obrane svakog serverskog sustava, prije svega od nepoznatih i zlonamjernih osoba, ali i od bivših uposlenika. Savjetujemo uporabu zaporki sastavljenih od kombinacije velikih i malih slova, brojeva kao i znakova interpunkcije. Dobro osmišljena lozinka, sastoji se od najmanje 10 znakova, a vrlo loš izbor predstavljaju zaporke sa datumom rođenja, imenom grada, djeteta, voljene osobe i sve riječi iz običnog govora.
Krajni POP3 ili FTP korisnik mijenja pristupnu lozinku na slijedeći način:
– Prijavom na http://webmail.imevasedomene.xyz;
– Odabirom Change Password;
– Upisom trenutačno važeće lozinke u polje Current password;
– Upisom nove lozinke (min. 10 karaktera) u polje New password;
– Ponovnim upisom nove lozinke u polje New Password again;
– Potvrdom unosa na gumb Change Now.
Vlasnik virtualnog servera (admin) mijenja pristupne lozinke za korisnike na slijedeći način:
– Prijavom u sustav http://admin.imevasedomene.xyz;
– Odabirom Webmin modules > Change Passwords;
– Upisom nove lozinke (min. 10 karaktera) u polje New password;
– Ponovnim upisom nove lozinke u polje New password (again);
– Potvrdom unosa na gumb Change;
Vlasnik virtualnog servera (admin) mijenja glavnu pristupnu lozinku na slijedeći način:
– Prijavom u sustav http://admin.vasadomena.xyz;
– Odabirom Server Configuration > Change Passwords;
– Upisom nove lozinke (min. 10 karaktera) u polje New password;
– Ponovnim upisom nove lozinke u polje New password again;
– Potvrdom unosa na gumb Change Now;
Vlasnik virtualnog servera (admin) mijenja MySQL lozinku na slijedeći način:
– Prijavom u sustav http://admin.imevasedomene.xyz;
– Odabirom Edit Databases > Passwords;
– Upisom nove lozinke u polje MySQL database;
– Potvrdom unosa na gumb Save;
PHP & MySQL
PHP je programski skript jezik koji se najčešće koristi u interakciji sa MySQL bazama podataka, ali je isto tako primjenljiv potpuno samostalno za izvođenje različitih zadataka. Svi korisnici virtualnih poslužitelja mogu samostalno i mijenjati postavke unutar php.ini datoteke pomoću control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Webmin modules > PHP Configuration
Iako control panel omogućuje najosnovnije upravljanje MySQL bazama i izvršavanje SQL upita, svi vlasnici virtualnih servera na raspolaganju imaju mogućnost samostalnog instaliranja najnovije inačice phpMyAdmin programa koji omogućuje znatno veći komfor u radu. URL adresa – http://admin.imevasedomene.xyz > Install Scripts > phpMyAdmin > Install Selected Scripts > phpMyAdmin > Show Install Options > Install Now
Vlasnik virtualnog servera samostalno dodaje MySQL baze pomoću control panela na URL adresi – http://admin.imevasedomene.xyz > Edit Databases > Create a new database > ima baze > Create
Vlasnik virtualnog servera može omogućiti pristup izvana na MySQL server preko porta 3306 ako u control panelu URL adresa – http://admin.vasadomena.xyz > Edit Databases > Remote host > IP adresa ili % (ako želite svima omogućiti direktni pristup) > Save
Sigurnosna upozorenja i napomene:
-
Na svim virtualnim serverima trajno je onemogućena PHP funkcija allow_url_fopen i FollowSymLinks;
-
Svi korisnici besplatnih ili komercijalnih CMS rješenja su dužni vršiti redovitu nadogradnju na novije inačice;
-
Privremeno kreiranu PHP datoteku sa konfiguracijskim informacijama koja sadrži PHP funkciju <?php phpinfo(); ?> ste dužni obrisati sa virtualnog poslužitelja;
-
Svi korisnici su dužni poslije analize i otkrivanja problema unutar vlastitih PHP skripti – isključiti prikaz poruka o greškama kako ne bi hakerima nepotrebno odavali informacije (putanje, korisničko ime i slično);
-
U error_log nije dozvoljeno trajno upisivati pogreške tipa: E_STRICT, E_NOTICE i E_DEPRECATED. Iznimno i samo na kratko za potrebe provjere ispravnosti vašeg PHP kôda – možete uključiti prikaz svih poruka o greškama, a zatim vratiti postavke na: Display error messages? – No, Ignore repeated errors? – Yes i Expression for error types: E_ALL & ~E_NOTICE & ~E_STRICT & ~E_DEPRECATED;
-
Upravljanje PHP-om direktnim upisom pravila u .htaccess datoteku više nije moguće.
FTP prijenos podataka
Iako većina modernih web editora ima integriranu podršku za FTP (File Transfer Protokol), za brzo i jednostavno postavljanje sadržaja, dobro je imati FTP program, uz čiju pomoć, možete vršiti transfer datoteka sa lokalnog računala na server (upload) i obrnuto, sa server-a na lokalno računalo (download). Za rad preporučujemo isključivo specijalizirane programe, poput besplatnog i vrlo kvalitetnog programa FileZilla. Upload svih datoteka koje želite objaviti na vašoj internetskoj prezentaciji, trebate napraviti u direktorij /home/username/public_html. Naime, samo sadržaji unutar public_html direktorija kao i svih poddirektorija ispod public_html će biti vidljivi na internetu.
Kao prvo instalirajte i pokrenite FileZilla program. Zatim na alatnoj traci odaberite slijedećim redosijedom: File, Site Manager, New site i krenimo sa definiranjem parametara konekcije:
-
Pod Host upišite imevasedomene.xyz (port 21)
-
Pod Logontype odaberita Normal.
-
U polje User upišite vaše korisničko ime koje ste dobili od administratora.
-
U polje Password upišite vašu lozinku koju ste dobili od administratora.
-
Sada kliknite na gumb Advance otvoriti će se novi prozor…
-
U polje Default local upištie putanju do html dokumenata ili kliknite na gumb i odaberite putanju do direktorija sa vašim html dokumentima.
-
U polje Default remote upišite /username/public_html
-
Sve drugo ostavite kako je i potvrdite unos sa OK.
-
Potvrdite unos svega – klikom na gumb Save and Exit.
Sa lijeve strane imate vlastite diskove i datoteke na njima, a sa desne strane su direktoriji na vašem serveru gdje smještate datoteke. Sada možete kreirati direktorije, brisati ili postavljati datoteke po volji. Kada ste u serverskom prozoru, kliknite na desnu tipku i dobiti ćete izbornik kojim se vrlo jednostavno zadaju naredbe, poput: download, view, delete, rename, file attributes, create directory i druge… Ako ste zahtjevni korisnik, na raspolaganju su vam stotine korisnih sitnica i opcija, koje možete podešavati, samo trebate na alatnoj traci odabrati Edit i Settings.
Napomena:
U slučajevima, kada ne možete obrisati prazan direktorij putem FTP programa, najvjerojatnije se unutar neželjenog direktorija nalazi skrivena i vama nevidljiva datoteka koja počinje sa točkom. Da bi ste učini vidljivim sve skrivene datoteke unutar vaših direktorija potrebno je u FTP programu uključiti opciju show hidden files i sve skrivene datoteka postati će vidljive. Tada jednostavno možete obrisati sporne datoteka i odmah potom možete maknuti i neželjeni direktorij.
Lozinkom zaštićeni direktorij (folder)
Kada želite od očiju javnosti zaštititi važne podatke i omogućiti pristup samo ovlaštenim osobama – potreban vam je lozinkom zaštićeni direktorij (folder ili mapa).
Prijaviti se na control panel koji se nalazi na URL adresi http://admin.imevasedomene.xyz i odaberite:
-
Webmin modules > Protected Web Directories > Add protection for a new directory
-
U polje Directory path upišite putanju do direktorija koji želite zaštititi
-
U polje Authentication relam upišite što god želite i potvrdite unos sa Create
-
Zatim odaberite Add a new user
-
Upišite korisničko ime i lozinku i potvrdite unos sa Create
-
Postupak ponovite za svakog novog korisnika…
Napomena: Promjenu korisničkog imena ili lozinke možete napraviti odabirom imena sa liste i upisom novih podataka. Ovim postupkom možete omogućiti jednostavan pristup statistici posjeta i drugim sadržajima sukladno vašim željama i potrebama.
Statistika posjeta – AWStats & Webalizer
Ovim postupkom vlasnik virtualnog servera uz pomoć control panela može omogućiti pristup statistici posjeta (Webalizer & AWStasts) pojedinim korisnicima ili svim postojećim odnosno novokreiranim korisnicima.
-
Prijavite se na: http://admin.imevasedomene.xyz
-
Odaberite: Edit Users
-
Odaberite postojećeg korisnika kojem želite omogućiti pristup na dnevnu statistiku posjeta ili po potrebi kreirajte novog korisnika…
-
Odaberite: Other user permissions
-
Odaberite: Allow access to web directories i označite stats i/ili /home/username/awstats
-
Potvrdom na gumb “->” premjestite označeni direktroij stats i/ili /home/username/awstats u Allowed directories
-
Dovršite postupak sa: Save
Ovlašteni korisnik sada može pristupiti statistici posjeta koristeći direktne poveznice:
-
http://www.vašadomena.xpz/awstats/awstats.pl
-
http://www.vašadomena.xyz/stats
Automatsko indeksiranje sadržaja
S obzirom da jedan dio korisnika želi automatsko indeksiranje sadržaja svih ili pojedinih direktorija (foldera), a drugi to izrijekom hoće zabraniti pokazati ćemo praktičnim primjerom kako brzo i jednostavno možete omogućiti ili zabraniti automatsko generiranje sadržaja od strane web servera.
Primjer prvi
Ako želite omogućiti automatsko ineksiranje sadržja potrebno je u postojeću ili novokreiranu datoteku .htaccess dodati slijedeću liniju:
Options +Indexes
Ova naredba odnosi se na osnovni direktorij u kome se datoteka .htaccess nalazi, kao i na sve poddirektorije ispod njega. Ako direktorij ne sadrži index datoteku, web server na zahtjev automatski vraća sadržaj (listing) cijelog direktorija.
Primjer drugi
Ako želite zabraniti automatsko indeksiranje sadržaja u postojeću ili novokreiranu datoteku .htaccess ubacite slijedeću liniju:
Options -Indexes
Ova naredba odnosi se na osnovni direktorij u kome se datoteka .htaccess nalazi kao i na sve poddirektorije ispod njega. Ako direktorij ne sadržava index, web server će vratiti poruku o pogrešci u kojoj piše kako sadržaj direktorija nije javno dostupan.
Primjer treći
Ako u osnovnom direktoriju /home/username/public_html/ u .htaccess datoteku upišete Options -Indexes, a u poddirektoriju /home/username/public_htmol/javne_slike/ u .htaccess datoteku upišete Options +Indexes automatsko indeksiranje sadržaja biti će zabranjeno u svim direktorijima koji se nalaze u public_html direkotoriju, osim u poddirektoriju javne_slike.
Ova metoda može se koristiti na bezbroj načina i bez ograničenja.
Datoteku .htaccess možete:
-
Kreirati na lokanom računalu i podići na server koristeći FTP program;
-
Kreirati u direktnom načinu rada (SSH);
-
Kreirati pomoću control panela: Webmin modules > File manager.
Automatiziranje zadataka (Cron job)
Sistemski servis imena cron omogućava višestruko izvršavanje vaših shell skripti odnosno programa u točno određeno vrijeme. Da biste mogli pokretati vlastite skripte potrebno je zadati određenu naredbu ili napisati program i precizirati vrijeme izvršavanja.
Praktična realizacija:
Gotovu shell skriptu postavite na server koristeći FTP program ili File manager iz control panela uz obveznu promjenu ovlasti iz 644 (rw- r– r–) u 755 (rwx r-x r-x).
Ako skriptu želite napisati i komandnom načinu rada prijavite se u sustav putem SSH-a protokola i uz pomoć naredbe touch imeskripte i koristeći jedan od editora: pico, nano ili vi napišite odgovarajući program. Po završetku i spremanju programa omogućiti njegovo izvršavanje sa naredbom chmod +x imeskripte ili chmod 755 imeskripte.
Prijavite se na control panel na URL adresi http://admin.imevasedomene.xyz
-
Odaberite Webmin Modules;
-
Odaberite Schedules Cron Jobs;
-
Odaberite Create a new scheduled cron job;
-
U polje Command upišite putanju do vaše skripte;
-
/home/username/imeprograma >/dev/null 2>&1
-
Odaberite vrijeme izvršavanja…
-
Potvrdite unos pritiskom na gumb Create;
-
Provjeriti jeste li sve ispravno napravili pritiskom na gumb Run now.
Napomena: Ukoliko želite primati email izvješća izostavite naredbu na kraju retka >/dev/null 2>&1 koja se nalazi u polju Command.
